برای ثبت برند باید برند موردنظر خود را بر اساس قانون در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برساند و حق استعمال انحصاری این برند متعلق به کسی است که آن را به ثبت رسانده است. در نتیجه سایر تولیدکنندگان نمی‌توانند از این برند برای محصول یا کالای خود استفاده کنند.

 

برای ثبت برند در تهران و شهرستان ها بهترین انتخاب موسسه سفیر صلح است.

مراحل ثبت برند

در این سامانه می‌توانید به شکل اینترنتی نشان خود را ثبت کنید. پیگیری مراحل ثبت برند تجاری هم از همین سایت قابل انجام است. برای شروع کار باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید تا در آینده و در پروسه درخواست ثبت برند ، آن‌ها را در سامانه بارگزاری کنید.

پس از ورود به سایت باید نوع اظهارنامه خود را مشخص کنید. بعد از آن باید به شکل زیر مراحل را طی کنید:

مرحله اول

گزینه یکی از مدیران را برای شخص تقاضا دهنده انتخاب کنید و اطلاعات این شخص حقیقی یا حقوقی را وارد کنید و یک شماره تماس در سامانه وارد کنید که اطلاعات بعدی از طریق آن به شما فرستاده شود. اگر یک وکیل مراحل ثبت برند را انجام می‌دهد باید گزینه مربوط به آن را انتخاب کند.

مرحله دوم

در قسمت انتخاب کالا اگر شماره طبقه کالا را می‌دانید آن را وارد کنید و در غیراینصورت نام محصول را وارد کنید تا طبقه آن هم توسط سایت مشخص شود.

مرحله سوم

مدارک موردنیاز را که اسکن کرده‌اید در سایت بارگزاری کنید. اگر تعداد مدارک چند مورد بود از طریق گزینه افزودن ضمائم اختیاری مدارک بیشتر را آپلود کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله کافیست اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد نموده‌اید را تایید نمایید.

مرحله پنجم

هزینه اولیه مراحل ثبت برند تجاری را واریز کنید. پس از آن شماره اظهارنامه و رمز شما با پیامک به اطلاعتان می‌رسد.

مرحله ششم

در مرحله بعد باید یک نسخه تایید شده را با امضا به همراه مدارک برابر اصل به آدرس مرکز ارسال کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله کارشناس به مدارک و درخواست شما رسیدگی می‌کند و آن را تایید یا رد می‌کند.

مرحله هشتم

اگر درخواست شما تایید شد به شما اطلاع داده می‌شود که مبلغ نهایی ثبت را پرداخت کنید.

مرحله نهم

در مرحله بعدی به وسیله سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه مبلغ را پرداخت می‌کنید.

مرحله دهم

بعد از چاپ روزنامه رسمی از مراحل ثبت برند در طول ۱۰ روز کاری برای اعتراض اشخاص ثالث در سایت اطلاع رسانی می‌شود.

مرحله یازدهم

اگر بعد از یک ماه اعتراضی نشد مالک باید با ورود به سامانه برای صدور پروانه ده ساله انحصاری مبلغی را واریز کند.

مرحله دوازدهم

در آخر ظرف چند روزکاری پروانه صادر می‌شود.

برند ثبت شده به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و بعد از اتمام این زمان یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید وجود دارد که اگر در طول این ۶ ماه برای تمدید برند اقدام نشود، هر شخص متقاضی دیگری می‌تواند برای ثبت این برند به نام خودش اقدام کند.

ثبت برند چیست

مدارک لازم برای ثبت برند چیست؟

برای انجام مراحل ثبت برند تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی باید مدارکی به همراه داشته باشند:
  1. مدارک مورد نیاز برای شخص حقیقی: کپی شناسنامه و کارت ملی و کپی مجوز فعالیت
  2.  شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت که نباید بیش از دو سال از آن گذشته باشد و کپی مجوز فعالیت مانند جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و غیره..

در هردو مورد اگر در برند از نام لاتین استفاده شده باشد باید کپی کارت بازرگانی هم ارائه شود.

استعلام ثبت برند تجاری

امروزه با افزایش تعداد کسب و کارها بسیار محتمل است که شخصی یک برند یا نام تجاری مشابه سایر کسب و کارها را انتخاب کند

همانطور که می‌دانید درصورتیکه یک برند توسط شخصی ثبت شده باشد امکان استفاده و ثبت مجدد آن توسط شخص دیگری امکان‌پذیر نیست.

برای اینکه از عدم ثبت یک برند اطمینان داشته باشید می‌توانید به سایت روزنامه رسمی کشور مراجعه کنید و در آن‌جا استعلام بگیرید. این سایت بهترین و معتبر ترین راه برای استعلام برند است. با ورود به سایت می‌توانید در قسمت آگهی‌های قانونی با انتخاب علامت تجاری به عنوان یک نوع آگهی با ذکر نام مورد نظر و اطلاعات آن فرم را پرکرده و جستجو کنید. از طریق این سایت می‌توانید به راحتی تمامی برندهای ثبت‌شده در بیش از ۴۰ طبقه کاری را ببینید و قبل از ثبت برند خود از تکراری نبود آن اطمینان حاصل کنید. اگر بخواهید از یک نام و برند که مخصوص به نوع خاصی از کالا یا خدمات است برای دسته دیگری از کالا و خدمات استفاده کنید می‌توانید با گرفتن استعلام از وضعیت ثبت آن مطلع شوید و بدون اطلاعات قبلی اظهارنامه تنظیم نکنید.

با این کار از صرف اضافی هزینه ثبت برند جلوگیری می‌کنید و در وقت خود نیز صرفه جویی می‌کنید. با استعلام برند یکی از سه حالت زیر محتمل است:

  • برند مدنظر شما تکراری است و قبلا ثبت شده
  • بخشی از نام و یا کلمات برند تکراری است
  • برند قبلا ثبت نشده و کاملا متمایز و جدید است

اگر برند تکراری باشد توسط سامانه رد خواهد شد اما اگر جدید و متمایز باشد احتمال قبول آن افزایش می‌یابد.

ثبت برند چقدر زمان می‌برد؟

پروسه ثبت برند تجاری می‌تواند طولانی باشد و به همین دلیل خوب است قبل از اینکه برای ثبت اقدام کنید حتما برای برند استعلام بگیرید. علاوه بر این حتما از مشاور و وکیل خبره در زمینه ثبت کمک بگیرید. امکان تعیین یک زمان دقیق برای ثبت برند وجود ندارد زیرا ممکن است در روند ثبت اختلال ایجاد شود یا هرنوع کمبود مدرکی کار را کند کند. اما این پروسه حدودا بین ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد.

شرایط و قوانین ثبت برند تجاری چیست؟

بعد از درخواست متقاضی ممکن است ثبت برند تایید شود و یا به طور کامل رد شود. در برخی موارد ممکن است دچار نقص مدارک باشد و این موضوع به اطلاع متقاضی برسد و در نتیجه او برای تکمیل پرونده اقدام کند. اگر درخواست ثبت برند تجاری به طور کامل رد شد اداره ثبت باید برای حفظ حقوق افراد حتما علل رد را برای آن‌ها شرح دهد. به طور کلی اگر علامت یا برندی شرایط لازم را نداشته باشد و یا قبلا ثبت شده باشد،‌ توسط اداره ثبت رد می‌شود.

اعتراض به ثبت برند

لازم به ذکر است که برخی افراد و تحت شرایطی می‌تواند نسبت به برندی که تقاضای ثبت آن تایید شده یا در مرحله رسیدگی است اعتراض کنند. در ادامه به طور مختصر این موضوع را بررسی می‌کنیم:

  • افرادی که این علامت و برند را متعلق به خودشان می‌دانند و یا پیش از این آن را ثبت کرده یا از آن استفاده داشته‌اند.
  • اشخاصی که آن علامت و برند را به میزان زیادی مشابه برند خودشان می‌دانند و معتقدند ثبت شدن این برند ممکن است به شناخت مشتریان از برند آن‌ها لطمه بزند و آن‌ها را دچار اشتباه کند.

هر زمان که شخصی معترض باشد اگر او پیش از این آن علامت و برند را ثبت نکرده باشد باید در زمان اعتراض تقاضای ثبت کند و مخارج و هزینه‌های مربوطه را هم بپردازد. به طورکلی اعتراض ممکن است قبل یا بعد از ثبت باشد. بعد از انتشار آگهی تقاضای ثبت برند تجاری و علامت تا ۳۰ روز افراد مهلت دارند که با ذکر دلایل و ارائه اطلاعات و معرفی خودشان نسبت به ثبت اعتراض کنند. اداره ثبت در مدت ۱۰ روز از تاریخ دریافت اعتراض به متقاضی اول اطلاع می‌دهد. شخص معترض ۶۰ روز زمان برای پیگیری اعتراض خود دارد. اگر این مهلت ۶۰ روزه تمام شود و او اقدامی نکند آن علامت  به نام متقاضی اول،‌ ثبت می‌شود. گاهی ممکن است بعد از ثبت برند به آن اعتراض شود.

ممکن است افراد ذینفع از آگهی تقاضای ثبت مطلع نشوند و یا در ابتدا با آن مشکلی نداشته باشند و بعد از ثبت متوجه شوند که این برند مشتریان آن‌ها را دچار اشتباه می‌کند. این افراد می‌توانند در طول ۳ سال بعد از ثبت آن برند نسبت به آن اعتراض کنند.

چنانچه سوالی در رابطه با ثبت برند دارید میتوانید از کارشناسان موسسه ثبت برند سیفرصلح  با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

سوالات متداول

برند ثبت شده چند سال اعتبار دارد؟

ثبت برند ۱۰ سال اعتبار دارد و در صورت اتمام این اعتبار به مدت ۶ ماه فرصت است تا برند خود را تمدید کند. در غیر این صورت هر شخص دیگری میتواند این برند را به نام خود ثبت کند.

چه مدارکی برای ثبت برند نیاز است؟

شخص حقیقی: کپی شناسنامه و کارت ملی و کپی مجوز فعالیت - شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت که نباید بیش از دو سال از آن گذشته باشد و کپی مجوز فعالیت مانند: جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و غیره..

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر