• نام فارسی باشد و لاتین نباشد
  • نام انتخابی نباید با شئونات اسلامی ایران در تناقض باشد
  • اسم شرکت نباید تکراری باشد. به همین منظور می‌توانید در سایت ilenc.ir جستجو کنید.
  • اسم باید خاص و متمایز باشد. اسامی خاص شامل موارد زیر است:

اسم انسان‌ها: مانند: امیر یا رضا ( که در مورد نام شرکت نمی‌توان از این نوع اسامی استفاده کرد)

اسم حیوان‌ها: مانند: رخش یا ققنوس

اسم اماکن مختلف مانند: آسیا، شرق، شیراز، دماوند و غیره

اسم اشیایی که مشابه ندارند. مانند کوه نور، انجیل و غیره

به طور کلی برای تشخیص اسم خاص خوب است بدانید که اسامی خاص جز در برخی موارد، جمع بسته نمی‌شوند

  • از اعداد باید به شکل حروف استفاده شود
  • از عناوینی که منحصر به سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است استفاده نشود
  • از عناوین شاعران، دانشمندان و کاشفان معاصر استفاده نشود
  • نام‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است نباید به عنوان مضاف به عناوین شرکت اضافه شود:

بیو – کنترل – متریک – ملت – کشور – انتظام – نظام – نفت – پتروشیمی – دادگستر – بنیاد – سازمان  – مرکز – بهزیست – بانک – بسیج – جهاد – آسانسور – آژانس- نو – تکنولوژی – اورست – مونتاژ – ونوس – دفتر – ایثار – ایثارگران – شاهد – شهید – آزاده – جانبازان – تکنو – فامیلی – فیلتر – نیک – باور – ملی – ایران – میکروبرد – تست – استار – تک – مدرن –  پیک – امنیت – کارواش – فانتزی – شهروند – اقتصاد – میهن – جوانان – ایمان – دکوراسیون – هدف – سپاه – تکنیک – دیتا – تک

نحوه انتخاب نام برای شرکت

در ادامه به نحوه انتخاب نام برای شرکت اشاره شده است:
نام شرکت باید از سه سیلاب تشکیل شود

البته به شرط تکراری نبود امکان انتخاب نام دو سیلابی هم وجود دارد. در مجموع و به طور کلی، این سه سیلاب باید معنادار، فارسی و خاص باشد و در لغت‌نامه دهخدا وجود داشته باشد. دو سیلاب از سه سیلاب باید نامی باشد که دارای سابقه متفاوت باشد. اسم شرکت نباید تکراری باشد و نباید پیش از این توسط شرکت مشابه دیگری ثبت شده باشد. اگر نام شما مشابه نام‌های قبلی باشد، پس از درخواست از سوی کارشناس رد می‌شود.

نباید نام شخصی در نام شرکت ذکر شود
نباید نام شخصی در نام شرکت ذکر شود در غیر اینصورت، شرکت به شرکت تضامنی تبدیل می‌شود و فردی که نامش ذکر شده در برابر دیون مسئول شناخته می‌شود.
باید با حیطه فعالیت شرکت هماهنگ باشد

این نام باید با حیطه فعالیت شرکت هماهنگ باشد و نباید از نام‌های لاتین تشکیل شده باشد. امکان استفاده از کلماتی مانند: مهندسی، بازرگانی و خدماتی در نام وجود دارد اما این کلمات به عنوان یکی از سیلاب‌های خاص شناخته نمی‌شوند

نباید معنا و مفهوم لاتین داشته باشد
دو کلمه فارسی ذکر شده در اسم شرکت نباید به یاد آورنده یک کلمه لاتین و خارجی باشد.
گرفتن مجوز برای استفاده از برخی کلمات

از برخی کلمات تنها در صورتی می‌شود استفاده کرد که مجوز مربوطه از مراجع گرفته شود. مانند: بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی، هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ و غیره…

پرهیز از استفاده از نام ملی و ایران
برای پیشگیری از سوءاستفاده امکان استفاده از نام‌هایی مانند: ملی یا ایران وجود ندارد.
پرهیز از نام‌های مرتبط با تشکیلات دولتی
نمی‌توانید از نام‌هایی استفاده کنید که به تشکیلات دولتی و کشوری ارتباط دارد.
پرهیز از استفاده اسامی ائمه و معصومین
از اسامی مربوط به ائمه و معصومین نمی‌توان استفاده کرد.
استفاده از نام ایرانی و خارجی در شرکت های مشارکتی
در ثبت شرکت‌هایی که با مشارکت چند شرکت ایرانی و خارجی تاسیس شده ‌اند می‌توان از نام کامل یا قسمتی از نام کامل شرکت خارجی و از نام فارسی استفاده کرد.
غیرقابل انتقال بودن نام
نام‌ انتخاب شده حتی با سند رسمی قابل انتقال به دیگران نیست.
تعیین نام شرکت تعاونی
برای شرکت‌های تعاونی در ابتدا باید وزارت تعاون نام انتخابی را تایید کند
قوانین اداره ثبت احوال
در انتخاب نام باید به قوانین اداره ثبت احوال توجه کرد.
انتخاب نام براساس مناطق جغرافیایی
نام مناطق جغرافیایی مختلف تنها درصورتی قابل استفاده است که شرکت در همان منطقه ثبت شود.
قوانین انتخاب اسم شرکت | چگونه اسم شرکت را انتخاب کنید
قوانین انتخاب اسم شرکت | چگونه اسم شرکت را انتخاب کنید

قوانین انتخاب نام شرکت

قوانین انتخاب اسم شرکت به طور خلاصه به شرح زیر است:
  • برای انتخاب نام و ثبت شرکت باید مجوزهای مورد نیاز گرفته شود و تمام مدارک ارائه شود
  • متقاضی باید یکی از سهامداران و یا موسسین شرکت باشد و یا حداقل وکیل رسمی دادگستری به همراه وکالتنامه باشد.
  • نام انتخابی نباید مشابه نام‌های قبلی باشد که در اداره کل ثبت شرکت‌ها ثبت شده است.
  • نباید از اسامی بیگانه استفاده شود. علیرغم اینکه برخی از واژه‌های بیگانه ممنوع هستند اما اگر واژه‌ای معادل فارسی‌اش بر طبق فرهنگستان ادب فارسی تعیین نشده باشد موردی برای استفاده ندارد
  • نباید از اسامی استفاده شود که خلاف اخلاق و دین و نظم عمومی باشد
  • نباید از اسامی و نام افراد مشهور استفاده شود زیرا ممکن است باعث سواستفاده و یا فریب افراد شود
  • برخی از کلمات به دلیل اینکه تشابه ایجاد نشود قابل استفاده هستند اما جزئی از نام شرکت محسوب نمی‌شود. مانند: کلماتی همچون ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و غیره.
  • استفاده از برخی کلمات مستلزم دریافت مجوز است
  • استفاده از نام‌هایی که از لهجه‌های بومی است تنها درصورتی امکان‌پذیر است که از فرمانداری، شورای شهر یا بخشداری تاییدیه گرفته شود.
  • اگر نام بومی یا یک محل جغرافیایی در اسم شرکت استفاده می‌شود باید حتما مستندات و مدارک موردنیاز ارائه شود.
  • انتخاب نام خارجی  شرکت با رسم‌الخط فارسی برای نمایندگی و شعبه شرکت امکان‌پذیر است
  • موسسات غیر تجاری و شرکت‌های تعاونی نیازی نیست که برای تعیین نام هزینه بپردازند
  • برای شرکت‌های تجاری تضامنی، ثبت شرکت سهامی عام و ثبت شرکت سهامی خاص و غیر سهامی و یا شرکت‌های نسبی در زمان انتخاب نام باید مواد ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۲ و ۱۸۴ قانون تجارت را رعایت کنند
  • اگر نام انتخابی رد شد نیازی نیست که مجدد ۴۰ هزار ریال پرداخت شود. اما اگر بیشتر از ۳ ماه از زمان تایید نام بگذرد و شرکت ثبت نشود، متقاضی باید حتما مجدد مبلغ مربوطه را بپردازد.
مشاوره تعیین نام شرکت

مشاوره تعیین نام شرکت

کسانی که می‌خواهند شرکت ثبت کنند حتما باید برای انتخاب نام فکر کنند و تحقیقات و بررسی‌های مربوطه را انجام دهند. انتخاب اسم شرکت در زمان کوتاه بدون فکر و بررسی امکان‌پذیر نیست. اگر در انتخاب نام عجولانه عمل کنید بعد از گذشت زمان ممکن است مجبور شوید که نام را تغییر دهید و این امر احتمالا به شهرت و اعتبار اجتماعی شما ضربه خواهد زد.

نام شرکت بخشی از هویت و شخصیت شرکت است . نکته مهم دیگر سختگیری‌های قانونی و حقوقی است و باید برای پیشگیری از مشکلات حتما در انتخاب نام دقت به خرج داد تا مشکلات مالی و قانونی پیش نیاید. این نام باید نشان‌دهنده موضوع و کارکرد آن باشد و نباید پیش از این توسط شرکت دیگری ثبت شده باشد. همیشه در انتخاب اسم باید دنبال اسامی رفت که متمایز باشد و وجه تمایز شرکت را نشان دهد. بهتر است قبل از انتخاب و اقدام برای ثبت حتما استعلام بگیرید تا نام انتخابی شما تکراری نباشد. معمولا بهتر از سه کلمه خاص تشکیل شود تا از وقوع تشابه جلوگیری شود.

بهترین نام، نامی است که در اولین مواجهه به خوبی هویت و موضوع شرکت را نمایش دهد. بهترین نام الزاما شامل کلمات عجیب با خارجی نیست. نام خوب نامی است که به راحتی تلفظ شود و به سادگی به خاطر سپرده شود. همیشه در انتخاب نام در مورد معنی آن تحقیق کنید. برخی از کلمات ممکن است در گویش و یا لهجه‌های دیگر معنای متفاوتی داشته باشد. البته این مساله بیشتر زمانی مهم می‌شود که بخواهید در سطح بین‌المللی نام خود را ثبت کنید.

برای انتخاب نام حتما از مشاور کمک بگیرید. انتخاب نام شرکت می‌تواند تبدیل به یک پروسه طولانی شود و حساسیت بالایی دارد. به همین دلیل بهتر است هم به لحاظ حقوقی و قانونی و هم از نظر کسب و کار و بازاریابی وجوه مختلف آن را بررسی کنید و از راهنمایی‌های یک مشاور خبره استفاده کنید.

نام موفق نامی است که ذهن شنونده را به شکل مثبتی درگیر خود کند و به اندازه مناسب خلاقانه باشد. در مرحله انتخاب نام بیشترین دقت را به خرج دهید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید.

اسم شرکت نماینده شرکت شما است و در آینده می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت کسب و کار شما ایفا کند. اگر همه مسائل را در نظر نگیرید احتمالا در آینده با مشکل مواجه می‌شوید.

استعلام نام شرکت

برای استعلام اسم شرکت ضروری است که به شکل زیر اقدام کنید:
اقدام از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور

برای اینکه از تکراری نبودن نام انتخابی خود مطمئن شوید می‌توانید به آدرس ilenc.ir مراجعه کنید. این سایت تحت نظارت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و شامل شرکت‌ها و تمام اشخاص حقوقی مانند ارگان‌ها و موسسات دولتی است.

بعد از اینکه وارد سایت شدید باید اطلاعاتی مانند: شماره ثبت، شناسه ملی و نام شخصیت حقوقی را در سیستم وارد کنید. وارد کردن یکی از این موارد کافی است زیرا اگر شرکتی با آن اطلاعات ثبت شده باشد تمام مشخصاتش برای شما نشان داده می‌‌شود. برای مثال شناسه ملی، آدرس و کدپستی شرکت، نام و تاریخ تاسیس و ثبت آن برای شما نمایش داده می‌شود.

رجوع به سایت پایگاه‌های اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور

در همین راستا ضروری است که به آدرس rrk.ir مراجعه کنید. در اولین قدم باید برای استعلام باید به بخش آگهی‌های قانونی رجوع کنید و با وارد کردن اطلاعات جستجو را انجام دهید. در این سایت تمام آگهی‌های اشخاص حقوقی با اطلاعات کامل و مشخصات آن‌ها به طور رایگان در دسترس شما است.

مهلت اعتبار نام تایید شده چقدر است؟

نام تایید شده به شکل نامحدود اعتبار دارد اما اگر نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر به ثبت و انتشار اگهی منجر نشود، تنها برای سه ماه از زمان تایید نام اعتبار دارد. البته لازم به ذکر است که برای شرکت سهامی عام این مدت شش ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.

گاهی ممکن است با بررسی کارشناس، نام تعیین شده با قوانین تعارض داشته باشد. در چنین حالتی درخواست متقاضی رد می‌شود و به او اطلاع داده می‌شود تا برای انتخاب نام جدید اقدام کند.

اگر نیاز به مشاوره ثبت شرکت دارید با شماره های زیر ارتباط بگیرید.

۵/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر