در زمان‌های گذشته اشخاص، خواه حقوقی یا حقیقی، برای ثبت برند در سطح بین ‌المللی ناچار بودند که به شکل جداگانه در هر کشور خارجی برند خودشان را ثبت کنند. در همین راستا ترجمه مدارک و ارائه آن‌ها به هرکدام از این کشورها، زمان‌بر و پرهزینه بود. به همین دلیل کشورها تصمیم گرفتند که در کنوانسیون پاریس عضو شوند تا از این مشکلات بکاهند. در نتیجه در پی تشکیل اتحادیه، سیستم ثبت برند مادرید تصویب شد. سیستم ثبت برند مادرید شامل موافقنامه مادرید، آیین‌نامه و پروتکل است.

ثبت برند جهانی و بین المللی مادرید چیست؟

بر اساس این کنوانسیون صاحب برند باید درخواستش را به تفکیک برای اداره کشورهای مختلف در چند زبان و با پرداخت هزینه‌های آن ارسال کند. در نتیجه این کار نیاز به صرف هزینه زیاد و زمان طولانی دارد. به همین دلیل در نهایت، برای تسهیل روند ثبت برند و تسریع و کسب حقوق آن، تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس سیستم مادرید را برای ثبت بین ‌المللی علائم تجاری تصویب کردند.

سیستم مادرید از موافقتنامه مادرید و پروتکل آن تشکیل شده است.

بر اساس این سیستم، ثبت علامت با توجه به قوانین داخلی کشورها بررسی می‌شود و بعد از آن ثبت بین‌ المللی علائم تجاری انجام می‌شود. اظهارنامه به دفتر نمایندگی داده می‌شود و نمایندگی در عرض دو ماه، اظهارنامه را به دفتر بین ‌الملل می‌فرستد. ثبت بین ‌المللی علائم تجاری باید هر ده سال یکبار با پرداخت هزینه‌های مربوطه تمدید شود. شش ماه قبل از انقضا دفتر بین ‌الملل یادداشتی برای دفتر نمایندگی می‌فرستد و برای تمدید ثبت بین ‌المللی درخواست می‌دهد.

ثبت بین‌ المللی مادرید

چه نوع علائم تجاری قابلیت ثبت بین المللی مادرید را دارند؟

بر اساس قانون علامت تجاری ممکن است از حروف یا اعداد و یا یک یا چند کلمه تشکیل شده باشد. علامت تجاری می‌تواند شامل شکل، حرف، عدد، علائم برگرفته از نمادهای صوتی و اشکال سه بعدی و یا ترکیبی از این‌ها باشد. علائم ممکن است از موارد زیر باشد:

علائم تاییدی

این دسته از علائم، علائمی هستند که به تولیدکننده‌ها و ارائه‌دهنده‌های خدمات اعطا می‌شود. برای دریافت این علایم باید برخی استانداردها اجرا شود. این علائم به کسانی که محصول آن‌ها با توجه به یکسری استانداردهای تاییدی معین، تولید شده است داده می‌شود.

علائم جمعی
علائم جمعی به مجموعه یا انجمن‌هایی اعطا می‌شود که اعضای آن‌ها در سطح کیفی معینی باشند. برای مثال برای گروه خاصی از مهندسین.
ثبت برند جهانی و بین المللی مادرید چیست؟

چه کشورهایی عضو سیستم ثبت بین المللی مادرید هستند؟

موناکو/ مولداوی / مونته نگرو / ماداگاسکار / مقدونیه / مغولستان / موزانبیک / نامیبیا / ایران/ آنتیگوا و بارباردو/ آلبانی / ارمنستان/  بن ایر/ اتریش/ استرالیا/ آذربایجان / بوسنی و هرزه گوین / بلژیک/ بلغارستان / بحرین/ بوتان / بوتسوان / بنلوکس / بلاروس / سوئیس / چین / کوبا / قبرس/ جمهوری چک /  آلمان /  دانمارک / الجزیره / استونی / مصر/

اتحادیه اروپا  /  اسپانیا / فنلاند / فرانسه / انگلستان/  گرجستان / غنا / یونان / کرواسی / مجارستان / ایسلند / ایرلند/ ایتالیا / سنگاپور / اسلوونی / اسلوواکی / سبیرالئون / سان مارینو / سوریه / ژاپن / کنیا / قرقیزستان / کره شمالی / کره جنوبی/ قزاقستان / لیختن اشتاین / لیبریا /  لسوتو/ سائوتومه و پرنسیپ / لیتونی / موروکو / نروژ/ عمان / هلند / لهستان / پرتغال / رومانی / روسیه / سودان / سوئد /  تاجیکستان / ترکمستان / ترکیه / اوکراین / آمریکا /ازبکستان / ویتنام / زامبیا / کوراکائو / سینت مارتین / سوازیلند

خلاصه موافقتنامه و پروتکل مادرید

برای ثبت برند بین المللی می‌توان از دو روش استفاده کرد. یکی موافقتنامه Trips و یکی موافقتنامه مادرید. هر کدام از این دو موافقتنامه قوانین متفاوتی دارند. بر طبق موافقتنامه Trips که بیشتر از ۱۵۰ کشور آن را امضا کرده‌اند، ثبت برند بر اساس قوانین WTO صورت می‌گیرد. بر طبق این موافقتنامه برند در سوئیس بدون واسطه ثبت می‌شود. به عبارت دیگر نیازی نیست که برند در کشور مبدا ثبت شود.

اما در توافقنامه مادرید که ایران نیز عضو آن است برای ثبت برند در قدم اول باید در کشور مبدا برند ثبت شود. در همین راستا افراد باید اظهارنامه بین ‌المللی خود را به اداره مالکیت صنعتی ارائه کنند و از میان کشورهای عضو مادرید، کشورهای مدنظرشان را انتخاب کنند. بعد از آن تقاضانامه به یکی از سه زیان اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسه ترجمه و ارسال می‌شود.

مزایای ثبت بین المللی مادرید

ثبت بین‌ المللی مادرید و ثبت برند تحت این سیستم موجب کاهش هزینه ثبت برند و تسریع روند آن می‌شود. بر اساس این سیستم علامت‌های تجاری در ابتدا با ثبت ملی درکشور مبدا، با توجه به قوانین داخلی بررسی می‌شوند. بعد از این مرحله بررسی و ثبت برند بین المللی با تعیین کشورهای مدنظر بین‌ المللی و خارجی، انجام می‌شود و با ارائه اظهارنامه بین ‌المللی از طریق اداره مالکیت صنعتی به وایپو، متقاضی این امکان را دارد که درصورت تمایل در همه ۸۵ کشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید یا تعدادی از این کشورها با انتخاب و خواست خود، کسب حمایت کند.

به عبارت دیگر سیستم مادرید و ثبت بین ‌المللی مادرید یک راه ارزان، ساده، سریع و موثر است و به وسیله یک تقاضانامه بین ‌المللی و پرداخت مبلغ مربوطه می‌توان از این سیستم بهره‌ند شد و برند خود را ثبت کرد.

علاوه ‌بر این اگر درعلامت ثبت مبداء تغییری ایجاد شد می‌توان با پرداخت یک مبلغ ناچیز و به راحتی این تغییرات را در سطح بین‌‌ المللی هم اعمال کرد. این تغییرات می‌تواند شامل تغییرنام، آدرس و مالکیت یا غیره باشد. یکی از مزایای این سیستم این است که نیازی به انتشارعلائم در روزنامه رسمی کشور متبوع و مبدا نیست. به عبارت دیگر ثبت بین المللی علائم تجاری بر طبق سیستم مادرید، مجموعه‌ای از ثبت‌های ملی مطابق با مقررات داخلی هر یک از کشورهای انتخابی متقاضی است.

مدارک لازم برای ثبت برند در سیستم مادرید

برای ثبت برند در سیستم ثبت مادرید باید مدارک زیر را ارائه کرد:
  • تقاضانامه‌ی ثبت بین ‌المللی علائم تجاری به همراه درج اسامی کشورهای مد نظر متقاضی
  • معرفی‌نامه‌ای که روی سربرگ شرکت تنظیم شده باشد و امضای مدیران و مهر شرکت را داشته باشد.
  • اگر وکیل شرکت این کارها را انجام میدهد باید حتما وکالتنامه رسمی خود را ارائه کند.
  • شناسنامه و کارت ملی مدیران و صاحبان امضاء شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس
  • روزنامه آخرین تغییرات شرکت برای شخص حقوقی
  • شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی
  • اظهارنامه یا اصل گواهی‌نامه ثبت علامت تجاری درایران
  • فرم تکمیل شده و مخصوص به زبان لاتین بعد از انتخاب کشورهای موردنظر متقاضی
  • برگه تخمین هزینه‌ها که متضمن امضاء متقاضی باشد
  • رسید پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی علائم تجاری

مراحل ثبت بین المللی مادرید

مراحل ثبت بین ‌المللی مادرید به شرح زیر است:
  • در ابتدا باید اطلاعات مورد نیاز برای ثبت و فرم تقاضا و محاسبه هزینه­‌ها را از سایت MADRID SYSTEM / WIPO.INT دریافت کنید
  • باید یک نامه مبنی بر درخواست ثبت برند بین‌ المللی علائم تجاری با ذکر اسامی کشورهای مورد نظر تنظیم شود
  • عنوان درخواست باید اداره ثبت علائم تجاری باشد.
  • متقاضیان باید مدارک ثبت بین المللی علائم تجاری خود را کاملا مطابق با مقررات ثبت داخلی فراهم کنند
  • تصویر مدارک ثبت برند در داخل کشور باید به درخواست بین‌المللی متقاضی ضمیمه شود.
  • اشخاص حقوقی باید یک معرفی‌نامه روی سربرگ شرکت تنظیم کنند
  • ثبت برند برای اشخاص حقیقی باید با مراجعه مالک برند یا وکیل او انجام شود
  • یکی از سه فرم MM1 یا MM2 و یا MM3 باید از سایت WIPO دریافت شود و در سه نسخه تکمیل و تنظیم شود.
  • هزینه ثبت با تکمیل فرم برآورد هزینه که در سایت WIPO در دسترس است، به فرانک سوئیس تعیین می‌شود
  • هزینه ثبت بین المللی علائم تجاری با توجه به تعداد طبقات برند و کالاهای مورد نظر و کشورهای مورد تقاضا، تعیین می‌شود و به فرانک سوئیس به حساب WIPO پرداخت می‌گردد.

سازمان جهانی ثبت برند دارای نمایندگی‌هایی در مناطق مختلف است.

افراد متقاضی برای ثبت برند می‌توانند از طریق این نمایندگی‌ها اقدام کنند. درخواست افراد باید به یکی از زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و یا اسپانیولی تنظیم شود. بعد از اینکه مدارک از سوی کارشناسان این نمایندگی‌ها تایید شد، روند ثبت برند شما طی می‌شود و برند شما در نهایت به سادگی ثبت می‌شود.

طبقه ‌بندی بین ‌المللی علائم صنعتی و تجارتی

طبقه‌بندی علائم برای ثبت بین المللی مادرید شامل کالاها و خدمات است و در ۴۵ طبقه دسته‎‌بندی می‌شود.

نقش وکیل در ثبت برند مادرید

ثبت برند در سطح بین ‌المللی باید مطابق با قوانین انجام شود در نتیجه ممکن است روند سخت و دشواری پیش روی شما باشد. برای تسهیل پروسه ثبت برند بهتر است از یک وکیل خبره و با تجربه کمک بگیرید. حضور یک وکیل در کنار شما به ثبت آسان برند کمک می‌کند و حتی از صرف هزینه‌های اضافی هم جلوگیری می‌شود. در نتیجه بهتر است برای آشنایی کامل با مراحل ثبت بین‌المللی برند قبل از هرکاری حتما با یک وکیل ثبت برند مشاوره داشته باشید.

هزینه ثبت برند مادرید

.با توجه به اینکه ثبت برند شما درچند کشور و در چند طبقه باشد، هزینه ثبت متغیر خواهد بود

.نکته حائز اهمیت این است که ثبت مادرید به صرفه‌تر از ثبت انفرادی و جداگانه برند در یک به یک کشورها است

هم اکنون با کارشناسان موسسه ثبت برند سفیر صلح تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را بپرسید.

۵/۵ - (۷ امتیاز)
۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر