ثبت شرکت دانش بنیان به دلیل داشتن مزایای که دارد یکی از رایج ترین عباراتی است که این روزها برای هر کسب وکاری مهم شده است. اما شاید برای شما هم این سؤال پیش آمد باشد که ثبت شرکت دانش بنیان به چه معناست و یک شرکت دانش بنیان چه ویژگی هایی دارد و چه شرایطی برای ثبت این نوع شرکت نیاز است؟ به طور کلی این شرکت ها در بین پژوهشگران، هیئت علمی دانشگاه ها و نخبگان علمی شناخته شده هستند. هدف شرکت های دانش بنیان تجاری کردن دانش و فناوری روز دنیا است. اما این بدان معنی نیست که شرکت های دانش بنیان نوع خاصی از مؤسسات هستند، درواقع این نوع شرکت ها ابتدا به صورت تجاری ثبت می شوند و سپس مجوز دانش بنیان دریافت می کنند. ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و شهرستان ها مستلزم در اختیار داشتن دانش و اطلاعات کافی است که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

ثبت شرکت دانش بنیان

با ما در موسسه ثبت شرکت سفیر صلح همراه باشید تا پاسخ همه سوالات خود را در این رابطه دریافت کنید.

فهرست مطالب

شرکت دانش بنیان چیست؟

در سال ۱۳۸۹ قانونی با عنوان حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، تصویب شد که به نوعی نقطه آغاز حمایت دولت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان بوده است. بر اساس آیین نامه تشخیص شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، یک شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می شود که موسسه ای خصوصی یا تعاونی هستند و با هدف افزایش علم، ثروت، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و به طور کلی توسعه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها برای گسترش اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه طراحی و تولید کالا و خدمات مدیریت می شوند. ثبت شرکت دانش بنیان باید بر اساس اهدافی مانند ترغیب واحدهای پژوهشی و اعضای هیئت علمی برای فعالیت بیشتر در زمینه رفع نیازهای جامعه و تجاری سازی پژوهش های انجام شده، ایجاد شوند.

مزایای شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و شهرستان ها بهتر است با مزایایی که این شرکت ها به همراه دارند آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید از این حمایت ها بیشترین بهره‌مندی را در راستای گسترش شرکت خود داشته باشید. به طور کلی، شرکت های دانش بنیان کالا یا محصولاتی تولید نمی کنند و از دستگاه ها و ماشین آلاتی هم استفاده نمی کنند. در این شرکت ها، افراد تحصیل‌کرده و با تجربه، مدیریت را بر عهده دارند. محصولات شرکت های دانش بنیان، اطلاعات تولید شده توسط این افراد است که سبب درآمدزایی برای شرکت می شود. از جمله مزایایی که ثبت شرکت دانش بنیان می تواند به همراه داشته باشد، عبارت اند از :

  • ارائه تسهیلات و حمایت های مالی
  • صندوق نوآوری و شکوفایی
  • معافیت مالیاتی
  • معافیت گمرکی
  • معافیت سربازی
  • اولویت در مناقصات
  • معافیت در پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها
  • عدم پرداخت سود بازرگانی عوارض مالیاتی تا ۱۵ سال
  • اعطای امتیاز و ارتقا رتبه هیئت علمی اساتید (بین ۱۰ تا ۱۵ امتیاز)
  • اولویت در استقرار در پارک های علم و فناوری

انواع شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان دارای انواع مختلفی هستند. این شرکت ها بر اساس مدت زمان فعالیت و یا میزان درآمد و عوامل دیگر به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. ثبت شرکت دانش بنیان در تهران به دسته های زیر تقسیم بندی می شود :

  • نوپا 
  • نوآور
  • فناور

شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک

شرکت های نوپای نوع یک به شرکت هایی گفته می شود که فعالیت خود را به تازگی شروع کرده و اغلب دستاورد مالی به دست نیاورده اند.

شرکت دانش بنیان نوپا نوع دو

شرکت های نوپای نوع دوم نیز مشابه شرکت های نوع یک هستند با این تفاوت که باید سطح فناوری بالاتری داشته باشند.

شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک

شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک حداقل ۲۵ درصد از درآمد خود را در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت ثبت کرده اند و کالایی دارند که به مرحله تولید رسیده است.  

شرکت دانش بنیان تولیدی نوع دو

شرکت دانش بنیان تولیدی نوع دو باید حداقل یک کالا یا خدمات با سطح فناوری بالا تولید کرده باشند و یا فعالیت های مهندسی و پیمانکاری انجام دهند که حداقل ۱۰ درصد پروژه های آن‌ها مطابق معیارهای شرکت های دانش بنیان باشد.

شرکت دانش بنیان نرم و هویت ساز

این نوع شرکت دانش بنیان محصولات و خدماتی ارائه میدهند که کمک به افزایش کیفیت سطح زندگی و بهبود رابطه انسان به محیط پیرامون است.

شرکت دانش بنیان فرایندی و خدماتی

این نوع شرکت محصولات غیر دانش بنیان را با استفاده از تجهیزات و فرایندهای دارای شرایط آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان تولید میکنند. گرید این نوع شرکت دانش بنیان تولیدی نوع ۲ (صنعتی) میباشد.

شرکت دانش بنیان تجاری سازی

شرکت هایی هستند که کمک به رونق کسب و کار شرکت های دانش بنیان میکنند. این شرکت ها از نوع دانش بنیان نوع ۲ هستند.

برای ثبت شرکت دانش بنیان هم اکنون تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۶۴۶۵۰۳
۰۹۱۲-۳۰۹۳۸۲۳

محصولات شرکت دانش بنیان چیست؟

برای ثبت شرکت دانش بنیان در تهران یا شهرستان  باید کالا یا خدماتی داشته باشید که در حوزه فناوری های پیشرفته و یا متوسط به بالا قرار بگیرند. درواقع، محصولات یک شرکت دانش بنیان باید شامل دانش فنی طراحی و یا تولیدات صنعتی و آزمایشگاهی باشند. این محصولات باید به سختی قابل کپی شدن بوده و منجر به ایجاد ارزش افزوده شوند.

  1. فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی
  2. دارو و فراورده های پیشرفته تشخیص و درمان
  3. مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی
  4. ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
  5. وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی
  6. برق والکترونیک، فوتونیک، مخابرات
  7. فناوری اطلاعات و نرم افزارهای رایانه ای
  8. خدمات تجاری سازی
  9. صنایع فرهنگی، خلاق، علوم انسانی

قوانین دانش بنیان شدن

قوانین مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان بسیار گسترده است و بر اساس فعالیت های شرکت ها، شامل بندها و اصول مختلفی می شود. بر اساس ماده ۱۱ قوانین شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که تحت حمایت این قانون هستند، نباید از این حمایت ها برای پیشبرد مقاصد دیگری استفاده کنند. در غیر این صورت، علاوه بر محرومیت استفاده مجدد از حمایت ها، مشمول جریمه های دیگری نیز خواهند شد. علاوه بر این، حداقل دو نفر از اعضا هیئت مدیره شرکت باید دارای شرایط زیر باشند :

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی
  • حداقل سه سال سابقه کاری، علمی یا مدیریتی در زمینه ی فعالیت های شرکت
  • داشتن حداقل یک ثبت اختراع داخلی یا یک اختراع ثبت شده ی بین المللی در زمینه کاری شرکت
  • حداقل به مدت ۶ ماه برای سه نفر از کارمندان تمام وقت بیمه پرداخت شده باشد
  • حداقل نیمی از درآمد شرکت در سال مالی گذشته از فروش کالا یا خدمات دانش بنیان باشد

قوانین شرکت های تولید کننده کالای دانش بنیان نیز شامل موارد زیر می شود :

  • این شرکت ها باید محصول خود را طی دو سال گذشته به شکل یک کالای جدید عرضه کرده باشند
  • دانش فنی مربوط به تولید کالای مورد نظر را بومی سازی کرده باشند
  • استانداردهای مورد نیاز برای تولید کالا را دریافت کرده باشند
  • حداقل ۳۰% از کارمندان تمام وقت شرکت، باید دست کارشناسی یا بالاتر داشته باشند
  • شرکت باید در زمینه تحقیق و توسعه فعال باشد و حداقل ۷% از فروش سالانه آن نیز صرف تحقیق و توسعه شود

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا باید وارد سایت دانش بنیان شوید. در قسمت ثبت نام و ارزیابی، باید اطلاعات اولیه شرکت و کد ملی مربوطه را وارد نمایید. سپس فرم های لازم به شما نمایش داده خواهند شد که داخل آن‌ها می توانید اطلاعات مربوط به مدارک لازم جهت ارسال را مشاهده نمایید. یکی از شروط اصلی ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و شهرستان ها این است که شرکت خود را در دفتر ثبت شرکت ها، ثبت کرده باشید. پس از آن، کافیست از شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان در تهران برخوردار باشید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

علاوه بر اخذ مجوزهای لازم، برای ثبت شرکت دانش بنیان باید مدارک لازم را نیز جمع آوری نمایید. از جمله این مدارک شامل موارد زیر می شوند :

  •       تصویر کالا یا محصولات ( شما مستلزم آن هستید که برای تمامی کالاهای ثبت شده عکسی ارسال نمایید)
  •       اخذ مجوزهای لازم برای کالا و ارسال تصویر آن‌ها
  •       ارسال تصویر از آخرین اظهارنامه مالیاتی
  •       رزومه شرکت
  •       تصویر اساسنامه شرکت
  •       تصویر آگهی روزنامه رسمی شرکت
  •       کپی مدارک اعضا هیئت مدیره شرکت
  •       تصویر مدارک تحصیلی اعضا
  •       آخرین لیست بیمه شرکت

مدارک ذکر شده تنها برخی از مهم‌ترین مدارک ثبت شرکت دانش بنیان در تهران هستند و ممکن است مدارک اضافه دیگری نیز از شما درخواست شود.

هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان

قطعاً یکی از اولین پرسش هایی که هر فرد در مسیر ثبت شرکت دانش بنیان از خود می پرسد، این است که هزینه راه اندازی و ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است؟ اگرچه برای ثبت شرکت دانش بنیان در تهران نیاز به سرمایه دارید. اما با سرمایه حداقلی نیز می توانید شرکت خود را ثبت نمایید. این هزینه به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نمی توان برای همه شرکت ها یک هزینه را به صورت کلی اعلام کرد. علاوه بر این، در صورتی که بخواهید از موسسه یا شرکتی برای ثبت شرکت دانش بنیان خود کمک بگیرید، هزینه های شما افزایش پیدا خواهد کرد.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

به طور کلی، فرآیند ثبت شرکت دانش بنیان در تهران به شرح زیر خواهد بود :

ثبت شرکت

 ابتدا شما باید یک شرکت یا موسسه داشته باشید. برای انتخاب نوع شرکت خود، محدودیتی نخواهید داشت و می توانید بر اساس اهداف و شرایط خود از شرکت های سهامی خاص، شرکت های مسئولیت محدود و … انتخاب نمایید.

ثبت نام اولیه

شما باید با دریافت شناسه ملی شرکت خود وارد سایت  daneshbonyan.ir شوید و ثبت‌نام کنید. در این گام، شما مستلزم ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز خواهید بود.

بررسی درخواست

 پس از ثبت درخواست در وب سایت، این اطلاعات توسط دبیرخانه کارگروه مورد بررسی قرار می گیرد.

تایید درخواست

در صورت تائید، درخواست ثبت شرکت دانش بنیان شما به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده و می توانند از تسهیلات مربوطه استفاده کنید.

تکمیل اطلاعات

پس از اخذ نامه از صندوق نوآوری و شکوفایی، شما باید فرم های مربوط به خدمات ثبت شرکت دانش بنیان را در وب سایت پر کرده و ثبت شرکت خود را تکمیل نمایید.

ثبت نام در سامانه دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و شهرستان ها از طریق وب سایت رسمی دانش بنیان با عنوان www.daneshbonyan.ir صورت می گیرد. پس از آن با می توانید برای ثبت نام در ارزیابی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان به وب سایت ذکر شده مراجعه کرده و ثبت نام نمایید.

وام تاسیس شرکت دانش بنیان

شرکت ها می توانند برای اهدافی مانند تحقیق و توسعه و یا سرمایه در گردش و سرمایه ثابت وام دریافت کنند. برخی از شرایط اعطای وام پس از ثبت شرکت دانش بنیان عبارت اند از :

  • اتمام ساخت نمونه اولیه آزمایشگاهی محصولات
  • توسعه تولید محصول در سطح تولید نیمه صنعتی
  • دریافت سرمایه در گردش برای کارهای روتین مانند خرید مواد اولیه و یا بازاریابی محصول
  • دریافت سرمایه ثابت برای خرید خط تولید نیمه صنعتی، تجهیزات آزمایشگاه، ساخت تأسیسات بنا و یا حصارکشی واحد صنعتی

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است؟

در نهایت باید بدانید که ثبت شرکت دانش بنیان به طور کلی به هزینه زیادی نیاز ندارد. شما حتی می توانید با حداقل هزینه مانند ۱۰۰ هزار تومان کار خود را آغاز نمایید. هزینه های مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان پس از بررسی و ارزیابی توسط معاونت ریاست جمهوری پرداخت خواهند شد و هزینه زیادی به عهده شما نخواهد بود. اگر از وکیل ثبت شرکت دانش بنیان کمک بگیرید برحسب اینکه چند بار برای بررسی خدمات و محصولات بازدید انجام میدهد متفاوت است.

استعلام شرکت دانش بنیان

برای دستیابی به فهرست شرکت های دانش بنیانی که موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان شده اند در سایت pub.daneshbonyan.ir قابل مشاهده است. با استفاده از فیلد جستجو نیز میتوانید با در اختیار داشتن نام شرکت و یا شناسه ملی شرکت نیز میتوانید شرکت دانش بنیان مد نظر را پیدا کنید. در این لیست ، نام شرکت، شناسه ملی، نوع مجوز دانش بنیان، استان، حوزه فناوری، تاریخ تایید و شماره تماس قابل مشاهده است.

مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان

اصولا ثبت شرکت دانش بنیان فرآیند پیچیده‌ای ندارد. در اولین مرحله لازم است که یک شرکت عادی ایجاد کنید و آن را ثبت نمایید. در قدم بعدی برای اینکه بتوانید شرکت را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کنید و از مزایای دولتی بهره‌مند شوید باید از طریق سایت به صورت آنلاین اقدام کنید. در همین راستا ضروری است که در ابتدا در سامانه دانش بنیان به آدرس reg.daneshbonyan.ir ثبت نام کنید و بعد مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.

در نهایت بعد از ارسال مدارک، پرونده شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و ظرف مدت ۱ الی ۲ ماه نتیجه بررسی به شما اعلام می‌شود. در این مرحله اگر به طور کامل همه اطلاعات را ارائه کرده باشد و شرایط لازم را داشته باشید، درخواست شما مورد قبول قرار می‌گیرد و می‌توانید شرکت خود را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کرده و از مزایا و تسهیلات آن نیز استفاده کنید.

برای تسهیل روند و تسریع پروسه ثبت بهتر است هم در ابتدا قبل از آغاز کار و هم در طول روند کار از مشاوره ثبت شرکت با تجربه در حوزه ثبت شرکت‌ها مشورت بگیرید تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و زودتر به نتیجه برسید. مشاوران و کارشناسان سفیر صلح همواره در کنار شما هستند.

برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصین ثبت شرکت دانش بنیان میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

سوالات متداول

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید چه کرد؟

در قانون تجارت، شرکت دانش بنیان نداریم. ابتدا باید یکی از شرکت هایی که در قانون تجارت وجود دارد اعم از: سهامی عام، سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی، مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی را ثبت کرده و در مرحله بعدی با داشتن شرایط و امتیازهایی به شرکت دانش بنیان تبدیل کنید.

محصولات یک شرکت دانش بنیان میتواند چه مواردی باشد؟

کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، تشخیص و درمان، ماشین آلات، تجهیزات پیشرفته پزشکی، نرم افزارهای رایانه ای، صنایع فرهنگی، علوم انسانی، اجتماعی.

شرکت دانش بنیان نوپا چیست؟

یک شرکت تازه تاسیس که همه اعضا دانشگاهی و آکادمیک هستند و در واقع نیاز به حمایت بیشتری برای تجاری سازی دارند.

شرکت دانش بنیان صنعتی چه شرکتی است؟

از مزایای بالاتری نسبت به نوپا برخوردار است / از مالیات معاف هستند / دارای سابقه و تجربه بالایی هستند.

شرکت دانش بنیان تجاری سازی چیست؟

یک تصمیم جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه مرتبط است. شرکت های تجاری سازی، شرکت هایی هستند که محصولات و یا خدماتشون روند کسب وکار دانش بنیان را رونق میدهد.

چه مدارکی برای ثبت شرکت دانش بنیان نیاز است؟

لیست بیمه پرسنل
شرکت ثبت شده سهامی خاص یا با مسئولیت محدود
یک اختراع ثبت شده بنام شرکت
کتاب یا ژورنالی که توسط اعضای شرکت نوشته شده باشد (امتیاز بیشتر)
اظهارنامه مالیاتی
رزومه شرکت
اساسنامه شرکت
تصویر روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت

هزینه های ثبتی شرکت دانش بنیان چقدر است؟

ثبت در سامانه و ثبت نام که هزینه های اداری و قانونی زیر یک میلیون تومان هستند. دستمزد وکیل نیز بستگی به این دارد که برای بررسی خدمات و محصول بازدید دارند که در نهایت توافقی است.

دانش بنیان شدن چه منافعی دارد؟ دولت چه حمایتی میکند؟

معافیت از پرداخت مالیات - عدم پرداخت عوارض گمرکی - عدم پرداخت سود بازرگانی و عوارض مالیاتی تا ۱۵ سال - تعلق گرفتن تسهیلات بدون بهره و کم بهره.

ثبت شرکت دانش بنیان چقدر طول میکشد؟

بین ۲ تا ۴ ماه در صورتیکه محصول مورد تایید باشد و معاونت ریاست جمهوری مجوز بدهد.

انواع شرکت دانش بنیان چه شرکت هایی است؟

نوپا نوع ۱ - نوپا نوع ۲ - تولیدی نوع ۱- تولیدی نوع ۲ - شرکت های دانش بنیان هویت ساز - شرکت های دانش بنیان فرایندی و خدماتی و تجاری سازی.

۱۰ دیدگاه
    • سلام دوست عزیز، یک شرکت باید حداقل ۳ نیروی تمام وقت داشته باشد و دو سوم آنها حداقل مدرک لیسانس داشته باشند و همچنین سابقه فعالیت علمی یا اختراع ثبت شده داشته بانشد.

    • درود بر شما، بله مشکلی نیست. ملاک برای دانش بنیان شدن تولید محصول هایتک با پیچیدگی و دانش فنی بالاست ولی نظر ارزیابان مهم است شاید بخواهند که اول ادغام دو شرکت را انجام بدهید و به یک شرکت تبدیل شوید سپس برای دانش بنیان اقدام بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر